Virtuell verklighet kan tyckas som något ur en science fiction-film, men sanningen är att tekniken har kommit så långt att det är mycket nära verklighet idag. Beroende på vilken definition man har av virtuell verklighet kan man till och med säga att det är verklighet idag.
Virtuell verklighet är helt enkelt en datorgenererad, falsk verklighet, som användaren av den teknik som krävs för att skapa den virtuella verkligheten upplever att han eller hon befinner sig i. Teknik för virtuell verklighet brukar förkortas VR-teknik, och det är något som har framtida användningsområden inom många olika branscher, till exempel utbildning, träning, sjukvård, design, konstruktion och forskning. Det område där utvecklingen har kommit längst, och som har fått mest uppmärksamhet i media de senaste åren, är dock spel, i betydelsen datorspel och tv-spel.
Den utveckling inom VR-spel som det talats kanske mest om är Oculus Rift. Projektet för att utveckla Oculus Rift började på Kickstarter år 2012, varigenom man fick pengarna för att ta fram tekniken. Oculus Rift är en display som man trär över huvudet och ögonen, och som tillåter en att se sig omkring i spelet som om man faktiskt vore där. Det har dock tagit längre tid än planerat att få ut en version av Oculus Rift till försäljning för allmänheten. I nuläget har marknadslanseringen skjutits upp från 2015 till 2016. Under tiden har andra aktörer slagit sig in på marknaden, till exempel Samsung, som gjort en egen version av Oculus Rift med sin Gear VR.
Nästa steg i utvecklingen är de som börjar arbeta med att man faktiskt ska kunna gå runt i den virtuella verkligheten med egna ben, istället för med en datormus. Detta har man åstadkommit genom att kombinera en display liknande Oculus Rift med ett löpband som går i alla riktningar, där personen är fastspänd i en sele så att han eller hon faktiskt inte rör sig när han eller hon går omkring.